23 augusti 2018

Din guide till de sociala medierna

Som företag har man mycket att tjäna på med att använda sig av sociala medier, men att veta hur företagets närvaro ska se ut på de olika medierna och vilken typ av innehåll som egentligen passar var kan vara svårt. Här kommer några riktlinjer.

Skapa relationer via Facebook

Facebook är en sida där en stor del av befolkningen finns närvarande. Att som företag finnas på sidan är därför ett bra sätt att nå sin målgrupp, kommunicera med kunderna och även få nya kunder. 

Facebook är en kanal som är utmärkt för att på ett lättsamt vis skapa relation med och ett förtroende hos kunderna samt en medvetenhet om varumärket. Innehåll som passar på Facebook är:

Innehåll med en personlig karaktär från företagets verksamhet, exempelvis nyheter.

Innehåll som aktiverar målgruppen, exempelvis en tävling eller undersökning.

Innehåll som utbildar och ger ett mervärde, som en guide eller nyttiga tips.

Möjlighet att skapa digitala annonskampanjer till låg kostnad.

Nå kunderna via Instagram

Precis som Facebook är Instagram ett socialt medium där många privatpersoner och konsumenter finns. Även här kan därför ett företags verksamhet visas upp på ett vis som är lättsamt och som bygger relation och kännedom om varumärket. Några exempel på passande innehåll är:

  • Bilder på vad som händer i företaget just nu.
  • Bilder på produkter.
  • Personligt innehåll som visar upp företaget och medarbetare.
  • Möjlighet att skapa digitala annonskampanjer till låg kostnad.

Bygg affärsnätverk på LinkedIn

LinkedIn har till skillnad från Facebook och Instagram en mer affärsmässig karaktär. Det är en sida som kan vara nyttig för ett företags verksamhet på flera vis. Här kan man bland annat bygga upp ett nätverk med andra företag och personer i branschen, hitta personal och hitta leverantörer.

Innehåll som passar bra på LinkedIn är:

Innehåll som visar upp företaget och vilka som står bakom verksamheten på ett professionellt vis.

Innehåll som berättar om produkter och tjänster.

Innehåll som visar upp tidigare utförda arbeten och goda referenser.

Vi leder dig fram till rätt lösningar

Vilket innehåll som passar och vilken tonalitet som ska användas skiljer sig alltså i olika sociala medier. Att hitta rätt kan ibland vara knepigt. Vi hjälper dig att komma igång på de sociala medierna med en strategi för din marknadsföring.

Vill du veta mer? Kontakta oss