4 februari 2019

75-årsjubilerande tidningsmakare

Hatten av för KrePart, Stadsmagasinet och vd Mikael Petersson. Tillsammans har denna gyllene treenighet totalt 75 framgångsrika år av reklam, marknadsföring och tidningsmakeri i bagaget.

Det är nämligen 35 år sedan KrePart såg dagens ljus, 30 år sedan Mikael Petersson kom in i bilden och tio år sedan Stadsmagasinet grundades. Dessutom har Stadsmagasinet producerat totalt 100 tidningar under dessa år.

– Fantastiskt! Ett jubileum som verkligen är värt att uppmärksamma, konstaterar Mikael Petersson nöjt med instämmande nickar från Alexander Carlsson, som firar jubileet genom att gå in som delägare i hela KrePart-koncernen.

– Med all den erfarenhet och kunskap som byggts upp under årens lopp fortsätter vi att satsa vidare och utveckla verksamheten ytterligare, framhåller de båda.

Hette Företagsam först
Fröet till dagens KrePart börjde gro redan 1984 under namnet Företagsam innan det var dags för officiell invigning av KrePart i februari 1985. Grundare var Jan Eric Rudefeldt tillsammans med en grupp kreativa delägare.

Från början omfattade verksamheten allt från personaladministration och ekonomi till marknad och reklam i olika bolag.

I början av 2000-talet började verksamheten att renodlas och mer och mer inrikta sig mot olika typer av uppdragsjournalistik. Till de större kunderna som har kommit och gått under årens lopp hör bland annat Länsförsäkringar Sverige med riksomfattande kampanjer och tidningar, Scania med personaltidningar i både Oskarshamn och Södertälje samt inspirationstidningar för en mängd olika naturbruksgymnasier.

Stadsmagasinet lokalt ansikte utåt
– Så småningom kom suget tillbaka efter en återkommande månadstidning och när KrePart fick möjlighet att köpa Stadsmagasinet Oskarshamn 2014 var det inte mycket att tveka på. Det stärkte oss ytterligare lokalt, säger Mikael Petersson.

Stadsmagasinet hade då funnits i fem år efter att ha grundats av Tobias Knutsson och Alexander Tobiasson. Dåvarande säljchefen Alexander Carlsson kom in strax efter starten och följde även med till KrePart som fortsatt delägare.

– Det kändes helt rätt att få in Stadsmagasinet i en större organisation med mera muskler. Utvecklingen har gått spikrakt uppåt under KreParts vingar, betonar han.

Unikt LED-nätverk
Med det sammantagna 75-årsjubileet i ryggen ser framtiden mycket ljus ut för såväl KrePart som Stadsmagasinet. Kombinationen av återkommande kundtidningar och övriga reklamuppdrag över hela Sverige med ett populärt månadsmagasin på den lokala marknaden har gett ringar på vattnet.

– Sedan några år tillbaka har vi dessutom byggt upp ett LED-nätverk som är unikt i sitt slag och ett mycket framgångsrikt komplement till den övriga verksamheten. Vi har onekligen vind i seglen, avslutar Alexander Carlsson.

Text: Mikael Bergkvist
Foto: Candice Lee Olin

Vill du också marknadsföra ditt företag via en broschyr, annons, LED-spot eller kanske något annat?
Hör av dig till oss på 0491-178 80 direkt eller mejla alexander@krepart.se.